Kobieta w ciąży trzyma zdjęcie usg dziecka - Banner

Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Czym jest WNM ??

Coraz młodsze kobiety czują wykluczenie z codziennego życia społecznego, zawodowego czy towarzyskiego poprzez dyskomfort spowodowany nieprawidłowym funkcjonowaniem układu moczowego a temat nadal, poniekąd uważany jest za wstydliwy i krępujący. Problem wysiłkowego nietrzymania moczu (WNM) ma źródło w nieprawidłowym funkcjonowaniu cewki moczowej, co jest wynikiem osłabienia bądź uszkodzenia mięśni Kegla, czyli mięśni dna miednicy mniejszej. Problem jest bardzo dokuczliwy, ponieważ objawia się przypadkowym popuszczaniem moczu przy wykonywaniu czynności życia codziennego, kiedy dochodzi do wzrostu ciśnienia w brzuchu np. podczas kichnięcia bądź kaszlu. Do osłabienia, mięśni dna miednicy małej, dochodzi głównie u kobiet, które wielokrotnie rodziły lub mają wrodzoną wadę tkanek odpowiedzialnych za utrzymanie moczu. Dodatkowo problemy mogą pojawić się po zabiegach operacyjnych układu moczowego bądź w okresie menopauzalnym, po ok. 45 roku życia ze względu na niedobory hormonalne.

Poród, niejednokrotnie jest pierwotną przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu, ponieważ dochodzi do bezpośredniego uszkodzenia mięśni miednicy.

Czynniki pogłębiające problem:

• Otyłość i warunku anatomiczne
  • Predyspozycje genetyczne
  • Zakażenia dróg moczowych
  • Różne choroby np. Parkinsona

Zdrowie oraz komfort życia to najważniejsze aspekty funkcjonowania, co prawda występowanie WNM wzrasta wraz z wiekiem, jednak problemy coraz częściej pojawiają się u młodych kobiet, tuż po 20 roku życia. Jeśli zauważymy niepokojące symptomy zalecamy niezwłocznie zgłosić się do lekarza specjalisty. Rozpoznanie na wczesnym etapie i wdrożenie leczenia gwarantuje szybkie oraz zadowalające efekty.